Miksi asiakkuudenhallinta on tärkeä suoratoistopalveluiden kilpailuvaltti?
Monet kuluttajat suosivat suoratoistopalveluita TV-sarjojen ja leffojen katselussa ja esimerkiksi Disney+-palvelun rantautuminen Suomeen oli suuri ja odotettu tapahtuma. Alalla käydään kovaa kilpailua, minkä vuoksi suoratoistopalveluiden on erityisen tärkeää huolehtia asiakkaistaan ja pitää heidät tyytyväisinä. Laadukas ja ammattimainen asiakkuudenhallintajärjestelmä eli CRM-järjestelmä on avainasemassa tämän tavoitteen saavuttamisessa ja myös CRM on alana kilpailtu!
CRM kilpailuvalttina
Kun suoratoistoalan yrityksen on tarkoitus erottua joukosta positiivisella tavalla ja pärjätä kovassa kilpailussa, kannattaa sen panostaa erittäin laadukkaaseen CRM-järjestelmään, sillä se voi auttaa palvelua nousemaan suoranaiseksi kassa- ja asiakasmagneetiksi. CRM:n ansiosta monimutkaiset asiakkuuksien hallintaprosessit muuttuvat entistä yksinkertaisemmiksi, sillä CRM kerää kaikki suoratoistopalvelun asiakkuuksia koskevat tiedot yhteen paikkaan. Näin ne ovat näppärästi esimerkiksi asiakaspalvelijan käden ulottuvilla aina tarvittaessa.
CRM-järjestelmän avulla kerättyjä tietoja voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissa ja palvelun kehittämisessä. Jos asiakas on esimerkiksi peruuttamassa tilaustaan, on häneltä tärkeää kysyä syytä peruutukseen. Syy voi liittyä esimerkiksi asiakkaan taloudelliseen tilanteeseen mutta joskus se voi liittyä myös suoraan palveluun. Jos tavallista useampi asiakas valittaa samasta asiasta, voi tästä löytyä palvelun kipukohta, jolle kannattaa tehdä jotakin. Näin asiakkuudenhallinta auttaa keräämään arvokasta tietoa!
Ammattimaisen CRM-järjestelmän ansiosta suoratoistopalvelu tietää esimerkiksi asiakkaansa sarja- ja leffamaun yllättävän tarkkaan. Näin se osaa lähettää asiakkailleen kohdennettua markkinointia, joka uppoaa huomattavasti paremmin ja tuottaa huomattavasti parempaa tulosta kuin hakuammunta. Jopa jo tilauksensa peruuttaneita asiakkaita on mahdollista houkutella takaisin, kun vaikkapa heidän suosikkisarjaansa ilmestyy uusi kausi. Kun CRM tunnistaa tällaiset tilanteet automaattisesti ja kun jopa markkinointisähköpostien kohdennettu lähettäminen tapahtuu automaattisesti, on sanomattakin selvää, että asiakkuuksien hallinta tehostuu huomattavasti heti kun laadukas CRM on otettu käyttöön! Parhaan suoratoistopalvelun asemasta käydään kovaa kilpailua eikä palveluilla olekaan varaa olla ymmärtämättä asiakkaidensa ostokäyttäytymistä!
Esittelyssä alan rautainen ammattilainen – Lime
Tässä vaiheessa haluamme esitellä lyhyesti yhden alan rautaisimmista ammattilaisista – Limen. Lime lupaa tarjota asiakkailleen CRM-palveluita pienellä, omalaatuisella twistillään. Sen CRM on käyttäjäystävällistä ja visuaalista ja järjestelmien ominaisuuksia on mahdollista räätälöidä kunkin asiakkaan tarpeiden mukaan. Limen CRM pitää kaikki suoratoistopalvelun asiakastiedot yhdessä paikassa, mikä helpottaa niiden käsittelyä. Tämän lisäksi CRM-järjestelmä saadaan integroitua suoratoistopalveluiden muihin IT-järjestelmiin. Järjestelmän avulla yritys pääsee itse hallitsemaan käyttäjiään, lisäämään ja poistamaan kenttiä sekä tekemään muutoksia järjestelmään. Limen CRM-järjestelmä on jopa kokeiltavissa maksutta, mikä auttaa varmistamaan sen soveltuvuuden esimerkiksi suoratoistopalvelun käyttöön. Kokeilujakso kannattaakin ehdottomasti hyödyntää!
Limellä on monia tyytyväisiä asiakkaita! Esimerkiksi BMW Group Financial Services, Mercamer Oy, nylund, Movetec ja toppi ovat käyttäneet sen palveluita. Näistä ensiksi mainittu BMW FInancial Services onnistui nostamaan customer retention rate -tasoaan limen avulla 60 prosenttia, mikä on upea tulos! Indra Navia onnistui kaksinkertaistamaan Limen avulla liikevaihtonsa viiden vuoden aikana ja Öresundskraft kehittyi 66 % nopeammaksi asiakaspalvelun onboardingissa. Ja nämä olivat vain muutamia menestystarinoita Limen aikaansaamista menestystarinoista!